The Discovery of Piranesi's Final Project
Stephen Lauf



11 December 1778   Friday

Vüe du temple de Neptune Dieu tutelaire de l'ancienne Ville de Pesto, quoi qu'on n'y voye aucune marque qui puisse indiquer si ce temple appartenoit á cette Divinité, ou á quelqu'autre. Il est situé dans le milieu de la Ville, et il est surprenant par sa magnificence, et sa grandeur. Il est bâti de grosses pierres semblables au Travertino, mais à cause de quelques deffauts il a été enduit d'un plâtre fin, tres blanc. La largeur des entrecollonements, est d'environ un diametre, et un quart des colonnes A proportion, qui par une judicieuse simetterie donnoit aux colonnes le plus grand air de dignité, et une gravité qui s'accordoit bien avec la masse du couronnement B, qu'elles devoient porter, et particulierement avec les grosseurs des Architraves C. L'Architecte a situé les trigliphes sur Les Angles D selon la coûtume des Grecs, et pour cacher la monstruosité qu'auroit pu produire l'inégalité des métopes, placées alternativement, il a rétréci les entrecolonnements E un peu plus que les autres A et il a élargi les metopes F plus que celles G qui en sont proches il a aussi laissé les trigliphes tous d'une égale largeur, en sorte que celui qui considere ces deux alterations n'en est nullument choqué. La gravité de cet ouvrage se fait sentir par la legereté des membres plus ou moins saillants, et les colliers des colonnes ne sont énoncés que par de simples lignes comme en H, et les trois autres colliers I qui sont de relief sont formés par les plus belles moulures et travailles avec le plus grand soin pour les mieux conserver dans cette pierre. Ainsi l'on peut connoitre que dans cet ouvrage, les Tailleurs de pierre ne l'ont pas cedé à ceux qui travailloient les marbres de Paros et de Carrare. L'exactitude des proportions caracterise ce batiment pour une productions des plus parfaites, et des mieux éx écutées dans ce genre, et l'on peut dire que l'Architecte a tiré de son art de quoi s'attirer l'admiration de ses contemporains comme de la posterité. L'interieur de ce temple n'est pas moins beau que grandieux. L'homme de goût contemple avec plaisir l'ensemble de cet édifice, lors qu'après les moissons, il se trouve débarassé des herbages qui l'offusquoient. Les Peintres y trouveront également differents points de vüe fort interessants, soit par ses differentes ouvertures, soit par la varieté des plantes champetres, qui l'environnent de toutes parts; ou bien par celle de plusieurs troupeaux de diverses couleurs, que les Bergers y conduisent. Neanmoins cette architecture grave n'est pas aujourd'huy intelligible pour tous ceux qui se tansportent là, et qui aimeroient mieux y trouver d'autres ordres plus gracieux, comme l'Ionique, le Corinthien et le Composite, qui plaisent davantage aux yeux; et en effet les enciens Romains lors qu'ils donnerent dans le luxe, rechercherent l'architecture fardée, et la mirent plus en usage que les antres nations, comme plus propre à employer leurs richesses, et à surpasser la matiere par le travail. Les Grecs mêmes voulant adoucir l'ordre Dorique, le chargerent de quelques ornemens, ce qui fut imité par les Romains au point qu'ils rencherirent encore sur leurs models; car ceux qui n'ont pas la vraie théorie de l'art preférent toujours une architecture chargée de guirlandes, de fleurs et d'autres ornements á celle qui n'a qu'une simple pureté. Ce temple là ne présente aucune bisarerie dans ses ornements. Dans l'autre édifice indiqué sur la planche precedente nous avons dit que les ornements des chapitaux étoient élégans, nous voyons par lá que ceux qui les faisoient n'ignoroient pas que la bisarerie d'un tel assortiment étoit deja bien connue; mais ils ont sçu le ménager, comme on fut á l'égard des chapitaux des colonnes, et des pilastres du Collége des Anfictions. Pour ce qui est de ce temple, soit que ce fut la coûtume de la nation, qui tendoit au grave, et au simple, soit que ce fut sagsse dans l'Architecte, il est clair que cette entriprise fut conduite, et terminée avec dignité par la supression de la plus grande partie des ornements, pour le rendre solide, et grave. En cela l'on a voulu faire voir, que ces sortes de monuments étant construits d'une matiere dure, il étoit dans les vrais principes de l'art de n'en point trop alterer la nature, et qu'un édifice tout de pierre devoit conserver un grand air de force, et de solidité. K Restes de Travertins, qui servoient de base aux dégrés, par les quels on montoit au temple a peu prés comme on le voit encore aujourd'hui dans un temple d'ordre Dorique entre les ruines de Pompeia. L Restes de l'édifice, que nous appellons le Collége des Anfictions. M Vüe de la Mer.     Cav. Piranesi F.
View of the temple of Neptune, tutelary god of the ancient City of Pesto, although there is no mark there which can indicate whether this temple belonged to this Divinity, or to someone else. It is located in the middle of the City, and it is surprising in its magnificence, and its grandeur. It is built of large stones similar to Travertino, but due to some faults it has been coated with a fine, very white plaster. The width of the intercolloments, is about one diameter, and a quarter of the columns A proportion, which by a judicious simetry gave to the columns the greatest air of dignity, and a gravity which agreed well with the mass of the crowning B, that they had to carry, and particularly with the sizes of the Architraves C. The Architect placed the trigliphs on the Angles D according to the custom of the Greeks, and to hide the monstrosity that the inequality of the metopes, placed alternately , he narrowed the intercolumniations E a little more than the other A and he widened the metopes F more than those G which are close to them he also left the triglyphs all of equal width, so that whoever considers these two alterations is in no way shocked. The seriousness of this work is felt by the lightness of the more or less protruding members, and the collars of the columns are stated only by simple lines as in H, and the three other collars I which are in relief are formed by the most beautiful moldings and work with the greatest care to better preserve them in this stone. Thus we can know that in this work, the Stonemasons did not cede it to those who worked the marbles of Paros and Carrara. The exactness of the proportions characterizes this building for one of the most perfect productions, and one of the best executed in this genre, and we can say that the Architect drew from his art enough to attract the admiration of his contemporaries. like posterity. The interior of this temple is no less beautiful than grand. The man of taste contemplates with pleasure the whole of this building, when after the harvest, he finds himself rid of the grass which obscures it. Painters will also find different points of view very interesting there, either by its different openings, or by the variety of field plants, which surround it on all sides; or else by that of several flocks of various colors, which the Shepherds lead there. Nevertheless, this grave architecture is not intelligible today for all those who travel there, and who would rather find there other more graceful orders, such as the Ionic, the Corinthian and the Composite, which are more pleasing to the eye; and in fact the ancient Romans, when they gave in to luxury, sought out painted architecture, and put it to more use than other nations, as it was more suitable for employing their wealth, and for surpassing matter by work. The very Greeks, wanting to soften the Doric order, loaded it with some ornaments, which was imitated by the Romans to the point that they went even further on their models; for those who do not have the true theory of art always prefer an architecture loaded with garlands, flowers and other ornaments to that which has only a simple purity. This temple there presents no inconsistency in its ornaments. In the other building indicated on the preceding board we said that the ornaments of the capitals were elegant, we see by this that those who made them were not unaware that the inconsistency of such an assortment was already well known; but they knew how to manage it, as they did with regard to the capitals of the columns, and the pilasters of the College of Anfictions. As for this temple, whether it was the custom of the nation, which tended towards the serious and the simple, or whether it was wisdom in the Architect, it is clear that this enterprise was conducted and finished with dignity. by removing most of the ornaments, to make it solid and serious. In this we wanted to show that these kinds of monuments being constructed of a hard material, it was in the true principles of the art not to alter their nature too much, and that a building stone must retain a great air of strength and solidity. K Remains of Travertines, which served as a base for the steps, by which one ascended to the temple, approximately as one still sees it today in a temple of the Doric order between the ruins of Pompeia. The Remains of the building, which we call the College of Anfictions. M Sea View.


11 December 1812   Friday

The wind abated in the night. The morning was clear. Temperature in 35 degrees, out 24 degrees. The sky continuing nearly clear, temperature has risen--out to nearly 30 degrees by noon. The ground was frozen yesterday to bear the carriage and horses except where water was, yet Michael, a laborer who has been employed here above a month, has both days been digging a trench for planting thorns on the line dividing south field from SE field.


11 December 2003
Avant Garde Murder Mystery Solved!
It was Ms. Clear-Gesso, in the lobby, with the paintbrush.


11 December 2020



11 December 2022   Sunday

In tonight's sky, the moon, Mars , and Orion's Belt were all simultaneously visible to my naked eyes without moving my head.

Orion just landed in the eastern Pacific after getting very close to the Moon. And, of course, this is all in preparation for some humanity eventually going to Mars. Imagine that, a future camp on Mars.




««««                                   calendar                                   »»»»

8005   b   c   d   e   f   g   h   i   j   k   l   m   n   o   p   q   r   s   t   u   v   w   x   y   z



www.quondam.com/80/8005r.htm
Quondam © 2022.12.11